home

Engels talige video serie over het maken van tentoonstellingen

met onderwerpen als: marketing, copyrights, het concept, werkplan, begroting, tijdens de tentoonstelling etc.

 

 

 


Vakopleiding tentoonstellingen maken


Eigenlijk zijn er in de meeste landen weinig mogelijkheden om het maken van tentoonstellingen als vak te leren, net als in Nederland.

Vandaar dat de Nederlandse Bibliotheek Dienst mij zo'n 30 jaar geleden voorstelde om een dergelijke opleiding voor bibliotheken te ontwikkelen en er een handboek over te schrijven, dat werd het handboek 'Algemene Basisopleiding Tentoonstellen'. De vraag kwam omdat ik zo'n ruime ervaring heb in het maken van tentoonstellingen en omdat ik tenslotte ook nog een tijd Onderwijskunde heb gestudeerd.

Die cursus heb ik toen ontwikkeld en vervolgens verschillende jaren aan bibliotheek medewerkers en ook op Kunstacademies en Hoge Scholen gegeven. Omdat sommige belangstellenden ver weg woonden, zelfs in het buitenland, ontwikkelde ik schriftelijk cursus materiaal.

 

Na een paar jaar had ik de meeste bibliotheken wel gehad en kreeg ik het ook te druk met het zelf maken van tentoonstelling. Het cursus materiaal heb ik toen netjes opgeslagen ook al wist ik toen nog niet dat er ineens een covid uitbraak zou komen. En die kwam er en toen moesten we thuis blijven.

Veel kun je dan niet doen, behalve bijvoorbeeld je archief opruimen.

 

 

Viet Nam Cultural Exchange (VNCE)

 

Toevallig had ik net voor covid uitbrak. Oanh Le, een oud studente van geholpen met het opzetten van haar 'Kunst voor Kinderen Galerie' in Da Nang, centraal Vietnam. Zij wist dat ik destijds die cursus had ontwikkeld en vroeg me of ik op basis daarvan geen video serie kon maken, want ook in Vietnam ontbrak het aan een vakopleiding tentoonstellingen maken en zij dacht dat dit wel in veel meer landen het geval was.
Ik zat toch thuis en het leek me wel een goed idee, de serie moest wel in het Engels zijn, maar gelukkig is mijn Engels heel beperkt zodat iedereen het wel kan volgen en ik zo goed als geen typische 'vaktermen' gebruik.

 

 



 

 


Wat is het verschil tussen deze serie en andere bestaande video's?

 

- op de eerste plaats is het een serie van 8 video's en niet 1 video en er zijn ook nog aanvullende video's;

- ik heb heel veel rondleidingen gegeven, dus vertel ik mijn verhaal heel anders dan een docent doet;

- ik ben ook gewend om gesproken taal te gebruiken, die is veel eenvoudiger;

- ik heb onderwijskunde gestudeerd en heb dan ook het materiaal zelf ontwikkeld op basis van mijn praktijkervaring;

- de video's zijn vooral interessant voor mensen die geen universitaire opleiding kunnen volgen vanwege het gebrek aan tijd en mogelijkheden;

- ik heb ervaring in het maken van hele kleine tentoonstellingen in een lokale bibliotheek, maar ook in het maken van tentoonstellingen in grote internationale musea;

- mijn tentoonstellingen financierde ik meestal zelf, vanuit mijn eigen praktijk laat ik zien hoe je met weinig middelen heel wat kunt doen;

- de video's geven dan ook een goed beeld van hoe ik mij ontwikkelde van een gewoon galerie houdertje tot een internationaal museum directeur;

- voor wie meer wil weten is er de aansluitende Patreon site, waarop ook het materiaal staat dat ik voor het handboek ontwikkelde;

- tentoonstellen is een vrij eenzaam beroep en het is vaak lastig om over specifieke problemen te praten, ook daar is dus die Patreon site voor;

- op de Patreon site vindt u ook de opdrachten uit de schriftelijke opleiding om ervaring op te doen;

- verder vindt u op de Patreon site de Engelse maar ook de Nederlandse versie van het Handboek;

- de opbrengst van de site gebruik VNCE om projecten te ontwikkelen en die kennis wordt weer gedeeld;
- ook de aanvullende video's zijn interessant:

¬-

 


Over Roby Bellemans:


Dat is heel eenvoudig: mijn vader was beeldend kunstenaar en mijn oudere broer ook, ik zit dus letterlijk sinds mijn geboorte in het vak en groeide op tussen de schilderijen in wording. Al heel jong leerde ik dat het leven van een kunstenaar niet over rozen gaat. Toen ik zelf toegelaten werd om op de Koninklijke Antwerpse Academie te studeren wist ik al na een paar weken dat niet het maken van kunst, maar het presenteren ervan mij de meeste voldoening gaf.

Vervolgens werkte ik in allerlei functies voor verschillende lokale, nationale en internationale musea en culturele centra tot ik begin jaren tachtig voor mezelf begon met een galerie.
Het staat allemaal te lezen op mijn cv
. Een museale universitaire opleiding heb ik dus niet, wel heb ik veel vakliteratuur gelezen en beschik ik over heel veel praktijk ervaring.